Smells like circus wakkert de goesting naar hedendaags circus aan.

De Vooruit en de Expeditie van het Circuscentrum in Gent was met het festival “Smells like circus” en de bijkomende meetings van internationale organisaties zoals FACE (Fresh Arts Coalition Europe) en CircusNext (http://www.circusnext.eu/circusnext/en) die creatieprojecten voor jonge artiesten voorziet (inschrijven voor de projecten 2015-2016 kan tot 27 februari 2015)  van 14 tot en met 18 januari 2015, een smeltkroes van artiesten, organisatoren, programmatoren en toeschouwers die op zoek waren naar circus met een meerwaarde.

Smells like circus : we like it

Er waren kant en klare voorstellingen en try-outs met het zoeken naar een ideale mix van diverse kunsten met circus als rode draad. Zo kregen we combinaties van circus met dans, muziek, performance, film, objecten. Soms was het muisstil, adembenemend, enthousiast publiek en artiesten, gevaarlijk, poëtisch, boeiend, eentonig, veelzijdig, mooi, magisch, uitdagend. Een dankbaar publiek bedankte telkens met een warm applaus en de artiesten kregen vaak feedback en de toeschouwers antwoorden op hun vragen. Velen hadden er al  goesting in, de anderen kregen het in de Vooruit dankzij een divers programma voor jong en oud van het Circuscentrum. Geen geur van zaagsel in een piste, maar de geur van zweet, angst. De artiest zorgt voor verwondering, de toeschouwer voor bewondering. De goesting is niet over, integendeel, ze groeide. We hopen op meer van dat  en met het aanwezige talent en de nodige stimulans kan hier internationaal iets heel moois ontstaan dat in de rest van de wereld gerust mag  gezien worden. De artiesten kunnen hierbij in plaatsen als de Expeditie in Gent, Dommelhof in Neerpelt, Destelheide in Dworp, Lattitude 50 in Marchin,  La Roserai en Espace Catastrophe in Brussel gebruik maken van repetitie- en creatieruimte. Broodnodig zoiets en stimulerend voor de creatieve artiest. Festivals als Humorologie, Miramiro, Theater op de Markt moeten de middelen krijgen om hun productieve rol verder te kunnen spelen. Belgisch circustalent, we mogen er fier op zijn en moeten ze koesteren en aanmoedigen.

Cirque Composé vol verrassingen

We zagen sterke voorstellingen tijdens de eerste avond van Cirque Composé in een zo goed als volle grote theaterzaal van 15ft6 met For David en de barre russe met gevaarlijke sprongen en humor, Vladimir Couprie van Carré Curieux met zeepbellen (bulles) waarbij hij zeepsop uit zijn broekzakken haalde en met  de handen er zeepbellen mee creëerde en een vrouw uit het publiek hiermee liet schitteren. Clara Priato Boix bracht in &Me een spektakel aan de corde lisse (slap verticaal touw) met haar gesprekspartner, een begeleidende mannenstem, en maakte er een leuke en levendige voorstelling van. Liv & Tobi als duo-trapeze brachten in Acrophobia een mooi staaltje luchtacrobatie. Ze vallen voor elkaar en hangen aan elkaar om er een mooie zwierige voorstelling, begeleid met mooie muziek, van te maken. Ali & Jules, waren twee Franse supertalenten die ongelooflijke sprongen op de bascule lieten zien en er telkens weer goed op terecht kwamen. Ze combineren het met dans en weten tijdens de sprong ook nog  een jongleerkegel te vangen. Knap. Het Duo Gamma bracht met Déconcerto diverse leuke muzikale tussenspelen op fles en in glas met veel komische noten. Ongehoord en ongezien plezier voor oren en ogen.  Alleen de voorstelling van Juliette Correa liet me niet in het sprookje van  roodkapje en de grote slechte wolf geloven.

 

Het is leuker op een ander.

De donderdagnamiddag zagen we van Cie EaEo een try-out van een work in progress met als titel “All the fun is happening somewhere else”. Met zo’n  titel kun je een verwittigd publiek niet teleurstellen. Het begon nochtans leuk met een micro op statief in evenwicht en het balanceren en afpakken van kegels in evenwicht. De jongens van EaEo werden aangevuld met een jongleerster.

Kippenvelmoment

De donderdagavond zaten we met ingehouden adem vol bewondering in een muisstille theaterzaal te genieten van elke vertraagde spierbeweging van Chloé Moglia aan de trapeze in Opus Corpus. Wie redelijk dicht zat kon genieten  van de puurheid van elke kleine beweging en de lichaamsbeheersing van de artieste. Kippenvelmoment gedurende een half uur van een Franse artieste die op de toppen van haar tenen en met een eigenzinnige muziek elke beweging op de trapeze in detail laat zien.

Jongleren als theatertaal

Sommigen gingen donderdagavond mee in trance met de jongleurs van Alessandro Sciarroni en zijn voorstelling “I will be there when you die”. 4 jongleurs staan eerst vijf minuten onbeweeglijk, beginnen dan met 1 kegel, daarna met 2, 3 , 4 en ook even met vijf kegels te jongleren. Er ontstaat bij het opvangen een ritme dat tot een theatertaal wordt verheven. Soms valt een kegel en wordt hij gewoon weer opgegooid alsof er niks gebeurd was. Deze performance kon me niet echt aanspreken.

Deux sans trois is met vier

Cie Deux Sans Trois, bestaande uit een violist, een jongleur en porteur en twee acrobates brachten een try-out van Typo, een buitenvoorstelling die ze ook binnen willen spelen. Ze lopen elkaar voor de  voeten, maar werken toch samen. Ze spelen samen op 1 viool en tonen hun acrobatische mogelijkheden. Uit een oude typmachine halen ze typisch geluid. Een groep artiesten met veel potentieel en die het niet vertikken hun verbeelding te laten werken. Wel opletten dat ze met dodo niet slaapverwekkend worden.

Belgische toppers die je zeker moet zien.

De vrijdag waren we in de Expeditie, een grote oefenruimte van het Circuscentrum, getuige van een ongemeen boeiende en gevaarlijke voorstelling van Bert en  Fred, zijnde Bert Loenders en Frederique Snoecks. Ze brachten een try-out van hun nieuwe voorstelling ”8 years, 5 months, 4 weeks, 2 days.”

Ze leven met elkaar, spelen met elkaar en spelen met elkaars leven. Veel nieuwe acts, met humor, spanning, gevaar en sterk technisch kunnen op circusgebied. Ze zijn meesters in het gebruik van de trapeze Washington en werken  graag met vlijmscherpe messen. Sterke prestatie van beiden, waarbij voor Bert alles OK is en hij uit het goede hout gesneden is. Frederique kent het klappen van de zweep, houdt het hoofd koel onder water, kan goed opschieten met Bert. Ze steekt torenhoog boven Bert uit als ze op een wankele toren van stoelen op haar handen staat en Bert ondertussen de poten van onder de stoel zaagt. Een heerlijke voorstelling met 2 rasartiesten die internationaal al meerdere malen in de prijzen vielen. Binnenkort in Humorologie op 31 januari in Kortrijk in avant-première en op 6 en 7 februari in Dommelhof Neerpelt in première. Later in andere culturele centra (o.a. De Spil in Roeselare en De Groote Post in Oostende) Een absolute aanrader voor een publiek dat feest mag vieren. Alle info op http://www.bert-fred.com

De vrijdagavond werden we weer aangenaam  verrast door circusartiest en danser Alexander Vantournhout met improvisaties. Dit keer was er livemuziek en zang  van Harald Austbo die op zijn cello voor het nodige spektakel zorgde. Alexander bracht met zijn gespierd lichaam een krachtige dansact over een wak en het klunen en kon weer overtuigen met zijn ijzeren wiel waarin hij rondtolt en zijn toeschouwers bijna de voeten afrolt.

De voorstellingen die we niet zagen of vroeger al zagen en in de toekomst beslist nog zullen zien.

Stijn Grupping en Ine  Van Baelen, de ene is cineast en circusartiest, de andere theatermaakster. Samen een koppel en op de planken met het Kleinste familiecircus ter  wereld. Ze komen uitgebreid aan bod in het laatste nummer van Circusmagazine en zijn in februari in diverse culturele centra te zien (Wilrijk, Tielt, Oudenaarde, Harelbeke, Linkebeek)

Kurt Demey, mentalist bracht zijn voorstelling Gehoornde man, op zoek naar de waarheid en de leugen en gaf de zondag ook een workshop over mentalisme. Altijd boeiende en beeldende voorstellingen bij Kurt, voortrekker van de Nouvelle Magie in ons land. Hij laat je ook de stad op een andere manier kennen en biedt een fantastische beleving aan met zijn voorstelling In de lucht. Ondertussen werkt hij aan een nieuw project : Ongekende evidenties. We kijken er naar uit. De gehoornde man kun je binnenkort in diverse culturele centra zien.

Ongewone ervaring met ballonen.

De Finse Cie Nuua bracht zaterdag en zondag de voorstelling Lento. Ze vertellen een magisch verhaal met balonnen. We zagen ze vorig jaar in Dommelhof en waren toen al verrast met wat deze artiesten met ballonen allemaal konden. Heerlijke voorstelling die ook nog in culturele centra vorig jaar te zien was.

Hedendaags circus en culturele centra

Hedendaags circus, ’t is de moeite om er moeite voor te doen en het te volgen. Culturele centra we wachten op meer. De Vooruit, Dommelhof, De Warande, De Spil, Palethe, Kortrijkse schouwburg, De Groote Post, De Werf, Ter Vesten, Casino, …blijf ons verwonderen en voor de anderen laat ons genieten  van de geur van het circus. Laat ons weten wat, wanneer en waar en we zetten het in onze agenda.

Johan Vanhie, www.straattheatercircus.be

19 januari 2015